دکتر فرامرز میرشکار

صاحب نظر،مشاور عالی کسب و کار

دکتر فرامرز میرشکار

صاحب نظر،مشاور عالی کسب و کار

سلام خوش آمدید

«مقیاس‌پذیری در کسب‌وکار» یا Scalability یعنی توانایی یک کسب‌وکار برای رشد و گسترش بدون افت کارایی یا افزایش نامتناسب هزینه‌ها.

به زبان ساده‌تر، یعنی بتوانی فروش، مشتری یا تولید را زیاد کنی، بدون اینکه هزینه‌ها و دردسرها به همان اندازه زیاد شوند.

🔹 مثال ساده

فرض کن یک مربی آنلاین داری:

در حالت عادی، اگر بخواهی درآمدت را دو برابر کنی، باید دو برابر کلاس برگزار کنی (یعنی زمان و انرژی بیشتری صرف کنی).

اما اگر یک دوره ضبط‌شده آموزشی تولید کنی، هزاران نفر می‌توانند هم‌زمان آن را بخرند — بدون اینکه زمان تو بیشتر صرف شود.

→ این یعنی کسب‌وکار مقیاس‌پذیر.

🔹 ویژگی‌های کسب‌وکار مقیاس‌پذیر

1. مدل درآمد قابل تکرار و قابل گسترش دارد.

2. وابستگی کمی به نیروی انسانی یا زمان محدود دارد.

3. از فناوری یا سیستم‌های خودکار برای رشد استفاده می‌کند.

4. ساختار هزینه ثابت یا خطی نیست؛ یعنی هزینه‌ها با رشد درآمد به همان نسبت زیاد نمی‌شوند.

🔹 نمونه‌هایی از کسب‌وکارهای مقیاس‌پذیر

پلتفرم‌های دیجیتال (مثل دیجی‌کالا، اسنپ، یا اینستاگرام)

فروش دوره‌های آموزشی آنلاین

اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها

مدل‌های اشتراکی (مثل نتفلیکس یا Canva Pro)

🔹 برای اینکه کسب‌وکارت مقیاس‌پذیر شود:

1. سیستم‌سازی کن (فرآیندهای تکراری را خودکار یا تفویض کن).

2. از فناوری و اتوماسیون استفاده کن.

3. روی محصول یا خدمتی تمرکز کن که قابل تکرار است.

4. برندسازی شخصی یا سازمانی انجام بده تا رشد سریع‌تر شود.

5. مدل درآمدی‌ات را طوری طراحی کن که رشد مشتری باعث افزایش سود شود، نه فقط افزایش کار.

اگر بگویی در چه زمینه‌ای کسب‌وکار داری (مثلاً آموزش، فروش محصولات، مشاوره، هنر و...)، می‌توانم دقیق‌تر توضیح بدهم که چطور

آن را مقیاس‌پذیر کنی.

09130913226

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">