دکتر فرامرز میرشکار

صاحب نظر،مشاور عالی کسب و کار

دکتر فرامرز میرشکار

صاحب نظر،مشاور عالی کسب و کار

سلام خوش آمدید

سئوال: نویسنده ی محترمی تحت عنوان مقاله جامعه شناسی فقه اسلامی( اینجا را کلیک کنید) ، نماز را به دو دسته ایمانی و آئینی تقسیم کرده و نتیجه گیری کرده که نماز واجب فرادی را می توان مانند نماز مستحب و بدون رعایت قبله و یا نشستن و یا انجام عملی رکوع و سجود خواند ، آیا این نظریه تا چه حد درست است؟

 

پاسخ: قاعده ای در فقه شیعه وجود دارد بنام عدم امکان قیاس که تحت عنوان :لا قیاس فی الدین در احادیث از آن یاد شده و به همین علت هر چیزی حکم خاص خود را دارد و مقایسه در آن مردود است مثلا خون و ادرار هر دو نجس هستند اما با لکه ای کوچک از خون می توان نماز خواند و با قطره ای ادرار بر بدن و لباس نمی توان نماز خواند و نتیجه گیری فقهی از یکی برای دیگری اشتباه است و همین باعث می شود خیلی از فتاوی غیر شرعی و غیر عقلانی اهل تسنن در مذهب شیعه امکان ظهور نداشته باشد چرا که قاعده عدم امکان قیاس مانع آنست . به همین علت از نظر فقه شیعه ، نتیجه گیری نویسنده محترم از مقایسه نماز واجب و مستحب و تسری احکام نماز مستحب به نماز واجب از طریق قیاس ،  با فقه شیعه همخوانی ندارد.شایان ذکر است همین قاعده باعث شده است که علماء شیعه نتوانند مانند علمای اهل تسنن که مثلاً از قاعده اضطرار ، حکم جهاد نکاح را داده اند را استخراج کنند چرا که اضطرار در حفظ جان با اضطرار نکاح با چند نفر، قابل قیاس نیست و این گونه قیاس ها اصل دین و حکمت های تشریعی آن را از بین می برد. لذا کلا باب قیاس در فقه شیعه بدین شکل بسته است و باید از روشهای عقلانی و فرایند های علمی مربوطه ، به استنباط احکام پرداخته شود. فرامرزمیرشکار- 5 آذر 96

نظرات (۱)

  • دانلود آهنگ
  • مطلب خوبی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">